Er din bedrift klar for å investere i HubSpot?

Er din bedrift klar for å investere i HubSpot?

Er din bedrift klar for å investere i HubSpot?

Christian Fredrik Stene
02. jul 2020

De siste årene har jeg hatt kontakt med mange selskaper som bruker HubSpot. For de fleste har plattformen vært en katalysator for vekst, men for noen har investeringen ikke gitt tilstrekkelig avkastning. 

Den vanligste årsaken til at en bedrift ikke får avkastning på investeringen er at bedriften ikke er klare for å gjøre de strategiske endringene som skal til for å lykkes med programvaren. Resultatet blir ofte at bedriften betaler for HubSpot i månedsvis før funksjonaliteten blir tatt i bruk, eller kanskje man setter i gang uten å ha en strategi som utnytter HubSpot sitt potensiale. 

For å sikre at din bedrift lykkes med HubSpot, er det et par ting du bør tenke på før du investerer i plattformen. 

Inbound eller outbound?

HubSpot er bygget for å hjelpe selskaper med å eksekvere inbound marketing og inbound sales-strategier. Hvis din bedrift primært jobber med outbound-strategier bør du være forberedt på at det må skje en retningsskifte for at investeringen skal gi avkastning. 

For inbound-organisasjoner som ønsker å skape verdifullt innhold for sin målgruppe og tiltrekke seg potensielle kunder uten irriterende og avbrytende reklame er HubSpot en perfekt plattform. 

For outbound-organisasjoner som kjøper lister for å ringe kalde telefoner er som oftest HubSpot ikke en god match. HubSpot sine funksjoner og prisstruktur er ikke alltid fordelaktig for selskaper som jobber på denne måten. 

Husk at HubSpot er kun et verktøy, og det strategiske retningsskifte fra outbound til inbound er det som faktisk vil gi HubSpot verdi og resultere i vekst. 

 

Samkjørte avdelinger

Vi ser ofte at markedsavdelingen er den første enheten i bedriften som omfavner inbound-strategier og derfor også HubSpot som plattform. I mange tilfeller har ikke salg- og serviceavdelingene kommet med på laget fra starten, som skaper unødvendig friksjon. 

HubSpot er nemlig et verktøy som kan hjelpe bedriften med bedre samarbeid og innsikt mellom avdelingene. Samtidig er det viktig med dette samarbeidet for å kunne utnytte potensialet i plattformen. 

Utfordringer som handoff av leads fra marked til salg, lead scoring, kvalitet og terskel for kvalifiserte leads og god dataflyt mellom avdelingene kan enkelt løses med HubSpot så lenge avdelingene jobber sammen om det. 

Vi anbefaler alltid å legge en god plan på hvordan avdelingene skal jobbe sammen i forbinelse med at HubSpot implementeres for bedriften. Kanskje investeringen i HubSpot også er en god anledning for å innlede et bedre samarbeid mellom avdelingene?  

 

Datakvalitet

Når det kommer til å migrere bedriftens kjernedata til et nytt system er det alltid en god ide å gjøre en datavask. Gjør gjerne en våropprydding i kontaktlister før disse importeres til HubSpot. 

HubSpot Marketing Hub prises per kontakt som er et ekstra insentiv til å slette gamle kontakter man ikke har behov for lenger. Hvor mye verdi er det egentlig i kontakter som du ikke har bearbeidet på langt tid? 

Vurder også om det er behov for integrasjoner mot systemer som bedriften bruker i dag. For mange tredjepartsverktøy finnes det nøkkelferdige integrasjoner som kan konfigureres på minutter. Alternativt er HubSpot sitt API godt dokumentert slik at man får integrert stort sett alt av tredjepartsverktøy ved behov. 

 

Onboarding

Å kjøpe HubSpot krever også en obligatorisk onboarding som gir en ekstra engangskostnad. Her har du mulighet til å gjennomføre onboardingen direkte med HubSpot i Dublin, eller via en norsk HubSpot-partner. 

En norsk partner er et naturlig valg om du trenger hjelp utover HubSpots standardiserte onboarding, eller du ønsker å få den gjennomført av lokale eksperter som kjenner den lokale forretningsvirkeligheten. 

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker hjelp med å vurdere om HubSpot er en riktig match for din bedrift, og om bedriften er rustet for å gjennomføre en migrering.

 

CTA_HubSpot-on-demand

 

HubTips – Din ukentlige dose med HubSpot-tips

Få tilgang til eksklusive HubSpot-tips som du kan ta i bruk med en gang, som hjelper deg bli mer produktiv i HubSpot, eller nyheter som kan påvirke hvordan du bruker HubSpot. Alt på mindre enn to minutter.